tirsdag den 15. februar 2011

Dekorative kasser


Jeg er meget betaget af grafiske print, og kan rigtig godt lide gammeldags tapet til at udsmykke alle mulige fine ting med, som trænger til et pift!
Jeg er af den natur, at når jeg ser noget, som er moderne, vil jeg altid lige prøve at lave det selv. Kunne ALDRIG finde på at købe en af disse kasser til 150kr i Decorate eller et andet fint designersted. Sagen er jo, at man nemt kan gøre det selv!

Da jeg købte mit første spejlreflekskamera var det i en fin firkantet kasse (sjovt nok). Jeg købte noget fint gammelt tapet i en butik i Silkeborg (det viste sig at være det samme tapet, som der er på kasserne i Decorate), som jeg beklædte kassen med. Det var ikke så svært, da kassen i forevejen havde en god størrelse, og jeg bare skulle sørge for, at der ikke var lufthuller under tapetet. Jeg lavede derefter et hul i toppen, hvor jeg trak en satinsnor igennem, hvor der var en lykke i enden. På forsiden syede jeg en fin knap på, som snoren kunne bindes omkring. Så havde jeg en kasse, hvor alt mit tilbehør til kameraet kunne være i. Den er fin og kan stå fremme i mit vindue, så alt udstyret er lige ved hånden.
Jeg lavede en til min søster i julegave, hvor jeg havde fundet noget tapet i hendes yndlingsfarve, og den står nu i hendes stue og pynter. :)
Jeg har fundet ud af, at de har noget fint gavepapir fra Nepal i HAY, som man kan købe for 25kr for et godt stykke, der rækker til en hel kasse. Ellers kan man jo lede efter noget flot i en tapetforretning. Jeg skærer papiret ud i ét stykke, så man ikke får nogle grimme kanter. Man skal bare lige sørge for, at putte godt med lim på, hvor stykket bliver samlet, så det ikke kommer til at flappe.

Man kan jo lukke kasserne på mange forskellige kreative måder, og det er jo kun fantasien, der sætter grænser! Man kan jo også bruge noget af alt det flotte gavepapir, man får til jul og fødselsdag.

3 kommentarer:

  1. JUHUUU.. Elsker de her kasser, dem må jeg bare prøve at lave. Er på ikke helt med på ideen om at skære dem ud i et stykke...
    Næste gang du laver en, må du filme det :D
    Knus Elin

    SvarSlet
  2. Fedt fedt fedt - det må jeg virkelig kaste mig ud i! Så skal jeg bare lige ha' fundet mig en lille kasse et sted :D

    SvarSlet
  3. Elin: Ja, jeg var også forelsket, da jeg så dem i butikken. Men altså, de er jo vildt dyre! Jg tænker faktisk også, at jeg vil filme nogle af de ting, jeg laver, for det her er lige så meget en gør det selv guide, som det er for at vise, hvad jeg laver.
    Med at skære det ud i ét stykke gælder, hvis du har en kasse, hvor låget sidder fast. Dette er ofte gældende for kasser fra isenkram. Du har papiret/tapetet, åbner kassens låg og lægger kassen med bagsiden og låget ned på papiret. sørg for, at der er lidt papir frit til venstre, så der er noget at lime stykket sammen med. Du tegner løst rundt ved kanten, drejer æsken mod højre og tegner løst omkring den nye flade, der ligger mod papiret. Du fortsætter med at vende kassen til alle siderne er dækket. Skær papiret til, hvor papiret rammer det modsatte stykke. Jeg ser om jeg kan få tid til at lave den film snarest. :)
    Christine: Lyder rigtig godt. Du kan bruge rigtig mange forskellige kasser - måske du har gemt nogle isenkramkasser eller gaveæsker fra jul?

    SvarSlet