mandag den 21. februar 2011

Personlige T-shirts




Jeg bruger forskellige teknikker til at lave tryk på t-shirts med. Det øverste billede med båndet på, er lavet som en stencil. Jeg har skåret båndet ud, der hvor der skulle være skygger/mørkt, og herefter har jeg placeret motivet på t-shirten og "duppet" med malingen med en svamp ovenpå. På denne måde sikrede jeg mig et skarpt motiv, da malingen kun kom ned i hullerne, som jeg havde skåret ud i papiret. Det er nemt nok at styre, når man bruger forholdsvis lidt maling af gangen og får skabt mønsteret på t-shirten. Derefter kan man male det op i hånden, så malingen holder bedre. Når motivet er tørret sørge jeg for at stryge t-shirten i mindst 5 min., hvor motivet er. Denne t-shirt har holdt fint, selvom jeg har vasket den i vaskemaskinen. Malingen er købt i Panduro Hobby til ca. 40kr. Husk at have en avis eller andet til at ligge inde i t-shirten, så du ikke maler på ryggen af t-shirten.

Når man arbejder med maling på t-shirts, skal man være opmærksom på, hvilket slags maling, man bruger. Der er noget, der bedst anvendes til puder og andet, som ikke vaskes lige så ofte, som t-shirts f.eks. bliver. Denne jeg har købt her hedder PALETT, og er beregnet til mørke tekstiler. Der er brugsanvisning på bøtterne. Man skal i hvert fald sørge for, at malingen trænger godt ind i stoffet, så det ikke bare ligger på overfladen. Derfor anbefaler jeg netop, at give t-shirten en omgang efter man har "duppet" med malingen.



Disse to t-shirts er tegnet med tuscher. Jeg har fået en pakke med ca. 12 stks fra Panduro Hobby til lidt over 100kr. Man kan også købe en enkelt sort til 10 kr, så det er jo ikke alverden.
Jeg har først tegnet tegningen i hånden, hvorefter jeg lægger den under t-shirten. Husk at have en avis eller andet, under papiret, så du ikke tegner igennem. Jeg har derfor valgt t-shirts som var lyse i farven og ikke mega tykke, så det er muligt at se motivet. Først skitserer jeg tegningen let op, hvorefter jeg tager tegningen ud, og bruger den til at kigge efter, når jeg tegner tegningen færdig. Der skal en del lys til, for at man kan se, hvad man laver, så en god skrivebordslampe er nødvendig.
Disse t-shirts kan sagtens vaskes i vaskemaskinen uden at der sker noget. Selvfølgelig kan de falme efter noget tid, men det er også her vigtigt, at man får strøget t-shirtsene godt og grundigt inden de tages i brug første gang og vaskes.

På denne måde får man en helt personlig t-shirt, som ingen andre har. Motivet med robotten er inspireret af coveret til Baduns album. På albummet kunne man kun se "kroppen" og hovedet, så benene er selv tegnet på. Jeg synes nemlig, den var mega fed, den robot der, og var ærgelig over, at de ikke solgte dem som fan-t--shirt - så er der jo ikke andet for, end at lave en selv! :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar